Archives

Categories

  • No categories


Ūdens lietošana ziemā

 

Vēsajos ziemas mēnešos, kad temperatūras ir zemas, cenšamies sasildīties gan uzvelkot lieku drēbju kārtu, gan apsildot telpas, gan lietojot kalorijām bagātākus ēdienus un dzērienus. Tā tas ir bijis vienmēr, un visdrīzāk būs arī turpmāk – klimatiskie apstākļi, kuros dzīvojam, sūta signālu mūsu smadzenēm, ka ķermenim, lai tas normāli funkcionētu un justos labi, nepieciešams papildu siltums. Un bieži vien atvēsinoša ūdens glāze gada vēsajā laikā nebūt nebūs pirmā izvēle, tomēr jāatceras, ka arī ziemā organismam tīrs un svaigs ūdens jāuzņem pietiekamā daudzumā.

Sajūtām ne vienmēr var uzticēties

Vēsais laiks retāk rada organismam slāpju sajūtu, līdz ar to liela daļa no mums rudens un ziemas laikā uzņem mazāku un nepietiekamu ūdens daudzumu. Brīdis, kad sajūtam slāpes, var būt jau pirmā organisma dehidratācijas pazīme, tādēļ svarīgi ūdens malkošanu savā ikdienas ritmā iekļaut kā regulāru un atkārtotu darbību. Lietojot ūdeni regulāri visas dienas laikā, organisms normāli funkcionēs, tiks stiprināta imūnsistēma, un būsim enerģiskāki.

Ziemā kļūstam sausāki

Lai gan ziemas mēnešos saule mūs silda maz, tomēr centrālās siltumapgādes, elektrisko sildītāju un kondicionieru, krāsns apkures un citu sildierīču radītais siltums sausina gan gaisu, gan mūsu organismu. Ūdens veido aptuveni 65% no cilvēka organisma un neatkarīgi no gadalaika tam ir nepieciešama laba mitrināšana. Ja ziemas laikā nepietiekami dzeram ūdeni un arī telpās, kurās uzturamies, mitruma līmenis ir zems, diezgan droši varam saskarties ar kādu no indikatoriem, kas liecina, ka laiks piepildīt ūdens glāzi – sausa āda, mati, nagi, aizlikts deguns, sauss klepus, vieglas galvassāpes, sausas, sprēgājošas lūpas, pūtītes un neveselīga sejas āda.

Kalorijas ar plus zīmi

Ja dienas laikā regulāri lietojam ūdeni, mūsu apetīte ir kontrolētāka. Nereti tieši ūdens trūkums organismā ir tas, kas mums liek domāt, ka gribam ēst. Šādos brīžos iemalkojot ūdeni saprotam, ka patiesībā mūs mocījušas slāpes. Bet ja regulāra ūdens dzeršana nav izveidojies kā ieradums, tad tā vietā, lai padzertos, ķeramies klāt kādam našķim, papildu ēdienreizei vai saldinātiem dzērieniem, un tas nozīmē, ka uzņemto kaloriju skaits paaugstinās. Tāpat bieži vien vēsajā laikā izvēlamies kalorijām bagātus ēdienus un dzērienus, bet, ja nelietojam gana daudz ūdeni, tad organismam vienkārši trūkst enerģijas, kas nepieciešama tauku sadalīšanai. Šādi pavasarī ne viens vien no mums attopas, ka pienācis laiks iegādāties sporta kluba abonementu…

Stiprini imunitāti un baudi ziemu

Gada vēsajā laikā, kad esam uzņēmīgāki pret vīrusiem un infekcijām, ūdens ir svarīgs palīgs un atbalsts mūsu imunitātei. Ja esi sniega un ziemas sporta veidu cienītājs, tad regulāra ūdens lietošana palīdzēs stiprināt organismu, lai dienā, kad ieplānota ģimenes vai draugu sniega diena, nenāktos pavadīt gultā zem segas ar ārstniecisko preparātu kaudzīti blakus. Ūdens nepieciešams lielākajai daļai mūsu ķermeņa funkciju, tostarp ķermeņa temperatūras regulēšanai, attīrīšanai no toksīniem un veselīga metabolisma saglabāšanai.

Cik tad ūdens ziemas dienā jāizdzer?

Dienas laikā nepieciešamā ūdens apjoms katram no mums būs atšķirīgs, jo to ietekmē aktivitāšu līmenis, svars, dzimums un vecums, tomēr mums visiem kā vienam ūdens ir nepieciešams katru dienu un regulāri. Lai ziemas mēnešos mēs justos moži un enerģiski, ieteicams sekot dažām vadlīnijām.

  • Ja esi biroja darbinieks, tad dienas laikā vīriešiem ieteicams izdzert 8-10 glāzes ūdens, bet sievietēm – 6-8 glāzes
  • Ja darbs saistīts ar intensīvu aktivitāti, vīriešiem ieteicams dienā izdzert 10-14 ūdens glāzes, bet sievietēm – 8-12 glāzes

Ja neesi radis dzert ūdeni regulāri visas dienas garumā, noteikti mēģini sevi pieradināt pie šīs tik ļoti nozīmīgās un arī patīkamās nodarbes, bet tikmēr izmanto knifiņus, kas nodrošinās papildu ūdens uzņemšanu:

  • Ēdienkartē iekļauj produktus, kas satur ūdeni – augļi, ogas un dārzeņi ir dabisks ūdens avots, turklāt tie satur arī vitamīnus un minerālvielas. Ja tīrs ūdens kādā brīdī sāk šķist garlaicīgs, pievieno tam augļu vai ogu gabaliņus – garšīgi
  • Ēd zupas – dzidras buljona zupas ir lielisks siltuma avots vēsajā laikā, savukārt ūdens, kas ir zupas pamatā, mitrinās organismu
  • Bagātini sulas – ja esi sulu cienītājs, aizstāj pusi glāzi sulas ar ūdeni – organisms būs Tev pateicīgs
  • Uz pusi dali arī alkoholu – gada vēsais laiks ir lieliski piemērots omulīgām mājas ballītēm un gardu kokteiļu baudīšanai. Izdzer glāzi ūdens ikreiz, kad tukša ir stiprinātā dzēriena glāze
  • Mitrini gaisu – ja telpās gaiss ir sauss, un izjūti diskomfortu, vērts apsvērt domu par gaisa mitrinātāja iegādi. Tas gaisā iztvaiko ūdeni, tādējādi uzturot augstāku arī Tava ķermeņa mitruma līmeni